Przejdź do treści

Kaja Redkie, Ciało krystaliczne

Lokalizacja Galeria Aneks
Czas 12.02.2021 - 14.03.2021

Kaja Redkie, Ciało krystaliczne 

Prace Kai Redkie badają strukturę i nieskończoną różnorodność ciał stałych o budowie krystalicznej. Łączy je silne zainteresowanie kolorem - wrażeniem powstającym w reakcji na promienie świetlne padające na obserwowaną powierzchnię, który ulega nieustannym przekształceniom. Charakter koloru jest zmienny i relatywny, podporządkowany wpływowi otoczenia oraz niepowtarzalnemu odczuciu odbiorcy. Wrażenie konkretnej barwy daje zawsze zestaw rozmaitych składowych - natężenie i odcień światła, sąsiedztwo innych kolorów a nade wszystko subiektywne doświadczenie patrzącego.

Kryształy są materią o niezwykłych i bardzo zróżnicowanych właściwościach, także wizualnych. Przezroczystość kryształów - przepuszczalność światła przez kolejne warstwy - tworzy niepowtarzalne efekty optyczne. Barwa sproszkowanego minerału, nie zawsze jest zgodna z pozornym kolorem kryształu. Potrafi mienić się, opalizować a nawet świecić w ciemności. Załamując i odbijając światło powierzchnia ciała krystalicznego zdaje się być żywa i nieuchwytna. Kryształ, choć tak wszechobecny, obezwładnia złożonością swej istoty.

„Obróbka kamieni szlachetnych” (2018-2021)

Cykl jest próbą odwzorowania wrażenia struktury krystalicznej - systemu budowy materii minerałów. Symulacją powolnego i zależnego procesu krystalizacji, prowadzącego do nieprzewidywalnego i nieskończenie różnorodnego rezultatu. Wyłaniająca się forma kryształu podlega wpływom decydującym o jej ostatecznym kształcie i jest zapisem zmian zachodzących w czasie jej powstawania. Powstaje twór skomplikowany i niepowtarzalny, wielobarwny i wielowarstwowy, naturalny lub poddany dalszym przekształceniom. Obserwacja kryształów jest pretekstem poszukiwania rozmaitych obliczy piękna, doskonałości i harmonii, o których obecności może decydować tak symetria, jak i skaza.

„Wzornik pigmentów nieorganicznych” (2018)

Barwa jest jedną z cech rozpoznawczych kamieni szlachetnych a ich właściwości barwne wykorzystuje się przy produkcji pigmentów. Zachodzi unikalny związek malarstwa i kryształu jako źródła koloru.

 „Opiłki kamieni szlachetnych” (2019 - 2020)

Tryptyk z resztek i pozostałości. Kształtował się jak kryształ - nieśpiesznie i zależnie, niepewny swej ostatecznej formy. Był grupą drobin na koniec zebranych w całość, oszlifowanych, uszeregowanych i utrzymanych w ryzach założeń osobistego koła barw.

„Komórki elementarne” (2020)

Najmniejsze części budujące kryształ. Drobiny, których rozmieszczenie decyduje o formie gotowego ciała krystalicznego. Każda z komórek ma swoje miejsce określone w czasie i przestrzeni schematu całości. Tworzy układ złożony lecz regularny i powtarzalny.

Kaja Redkie

Urodzona w 1990 roku. W 2014 obroniła dyplom na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie. W swojej pracy łączy zainteresowanie kolorem, kształtem, procesem widzenia i oglądania, unikalnego wrażenia powstającego w kontakcie z obrazem. Zwraca uwagę na uniwersalne zasady i pojęcia w obrębie malarstwa, na zjawiska, które je budują niezależnie od tematu, formy i treści, ale i na różnice w odbiorze pojawiające się, gdy rozpatruje się je łącznie. Rozpatruje reakcje na obiekt w oderwaniu od teorii za nim stojącej i wraz z nią. Kładzie nacisk na rolę osobowości autora i procesu twórczego, wartość czasu pracy jako składowej gotowego dzieła. Analizuje możliwości percepcji malarstwa, czynników decydujących o tym, że obraz zatrzymuje na sobie wzrok i oddziałuje na widza.

Wybrane wystawy:
2020

– Opiłki kamieni szlachetnych – NADA, Raster, Warszawa

– A jeśli ciemność to nie tylko czerń, to czym innym może jeszcze być? – BGSW Słupsk

– This is fair - thisisfair.org The New Art Dealers Alliance (NADA)

2019
–Wystawa przedaukcyjna fundacji Bator Tabor, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

–Jesienne Konfrontacje. 5th Triennale of Polish Contemporary Art – BWA Rzeszów

–International Autumn Salon of Art – BWA Ostrowiec Świętokrzyski

2018

–Explorations” Kaja Redkie, Alex Urban, David Krnansky – Viennacontemporary, Wiedeń

–Ciało niedoskonale czarne – solo, Leto Gallery, Warszawa


Informacje o wystawie

  • Wystawa powstała przy współpracy z Galerią LETO z Warszawy
  • Koordynacja ze strony GSW - Magda Wolnicka
  • W przestrzeni Galerii Aneks może przebywać jedna osoba.
  •  Zamiast wernisażu – 12.02.2021 w godzinach 18.00-20.00 w salach głównych GSW czynna będzie strefa oczekiwania, w której przebywać może jednocześnie 25 osób. Spotkacie tam Artystkę i projekcje jej prac. Zachęcamy do umilenia sobie oczekiwania poprzez zaopatrzenie się w napoje na wynos w pobliskiej Kofeinie 2.0


Logo partnera wystawy