Przejdź do treści

Tomasz Mróz

Lokalizacja Galeria Sztuki Współczesnej
Czas 05.06.2015

Tomasz Mróz, Défaitisme

Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu

Wernisaż 21.05.2015, g. 18.00 (wystawa prezentowana do 21.06.2015)

Kurator: Łukasz Kropiowski

Défaitisme będzie wystawą o ?tworzeniu" - starciu artysty z ramami instytucjonalnej prezentacji sztuki (skostniałym schematem organizacyjnym), zmaganiu z warsztatem i materiałem (a jednocześnie fascynacji nimi), z drażniącym ?sensem" na końcu języka, który umyka i nie daje się wypowiedzieć (a przy tym z dotkliwie ograniczonymi możliwościami międzyludzkiej komunikacji), w końcu o walce - i braku wiary w jej sukces - w obronie bezkompromisowej realizacji artystycznych zamierzeń (a tym samym walce z wymaganiami ?od siebie" i konfrontacją z oczekiwaniami ?po tobie").

Będzie to także wystawa o miłości do sztuki - asymilowaniu i poświęceniu się jej, a zarazem o wstręcie do sztuki - ?stanie alarmowym i wyjątkowym, ostrym kryzysie" [1] w obliczu tego, czego asymilować się nie chce, co chce się raczej zwymiotować.

*

Tomasz Mróz od początku swojej działalności rozwija własny - bardzo specyficzny - styl i sposób myślenia, z dala od mód intelektualnych konstruuje groteskowy świat, przywodzący na myśl smutne - choć pełne czarnego humoru - bajki dla dorosłych. Postaci jego ?bestiarium" - zdeformowani ludzie, przeskalowane zwierzęta i zmutowane ofiary cywilizacji i popkultury, opowiadają o lękach, pragnieniach, uwodzicielskich ideologiach i artystycznych mitach.

__________________________________________________________________

Wystawa czynna codziennie w godz.10.00 - 18.00. Całość prezentacji  - instalacje wraz z uzupełniającymi je elementami performatywnymi można oglądać codziennie w godz. 16.00 - 18.00. W tych godzinach wystawa zawiera elementy nagości.

 _________________________________________________________________

 


/m

 
/m

 

Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

/m

     /m

 



[1] W. Menninghaus, Wstręt. Teoria i historia, przeł. G. Sowiński, Kraków 2009, s. 7.