Przejdź do treści

WYSTAWA MARII BITKI

Lokalizacja Galeria Aneks
Czas 27.03.2020 - 07.06.2020
Jak doświadczać wystawy w czasach epidemii? Sprawdź nowe formy!

PLATA

MARIA BITKA

  • ZACHĘCAMY DO PRZECZYTANIA PODSUMOWANIA PROJEKTU - PLIK PDF DO POBRANIA PONIŻEJ. 
  • OD 1 DO 7 CZERWCA 2020 WYSTAWA DOSTĘPNA W ANEKSIE GSW 

Tytułowa La Plata to strategiczne miejsce dla Argentyny. Wielkie ujście dwóch rzek do oceanu, obok którego znajduje się stolica kraju. Plata to miejsce będące synonimem korzyści finansowych, plata to w mowie potocznej -  „forsa”, plata oznacza również - srebro. Maria Bitka spędziła pół roku w Argentynie i po powrocie do Polski snuje opowieść o marzeniach oraz rzeczywistości, która częściej odkrywa przed nami  „inne”  zamiast  „lepszego”.

Wyruszając w daleką podróż europejscy podróżnicy epoki wielkich, zamorskich podbojów jechali za marzeniami
o bogactwie i lepszej rzeczywistości. Napędzani egzotycznymi wyobrażeniami płynęli do wyimaginowanego kontynentu wypełnionego bogactwami naturalnymi. Ameryka Południowa po części spełniła ich oczekiwania. Argentyna (łac. argento – srebro) dawała nadzieję na odnalezienie gór pełnych srebra.  Mówi się, że dobrobyt Hiszpanii ma swoje źródła w surowcach zdobytych na nowej ziemi, przywłaszczonej przez przybyszów z Europy, (okupionej cierpieniem Indian).

Maria Bitka pełna nadziei poleciała do Argentyny w 2019 roku szukać własnego bogactwa – niekoniecznie materialnego. Marzyła o zgromadzeniu wielu doświadczeń.  Schemat życia w Europie przyzwyczaja nas do pewnych zachowań i zestawu „oczywistości”, które wynikają z organizacji państw i systemu opieki społecznej.  Zestaw modeli zachowań społecznych dla Ameryki Południowej okazałam się zupełnie inny,  wydobywając nowe, nieuświadomione możliwości życia, relacji międzyludzkich i  rozwoju. W projekcie Bitki brak jednak wartościowania i oceny, istnieje jedynie próba dostosowania się, która umożliwia przetrwanie (to mentalne i materialne).  Próba ta nie zawsze kończy się sukcesem. Jednak nie o efekt tu chodzi. Liczy się proces; sytuacja trwania, zmierzania w określonym celu, doświadczania „po drodze” innego.

Maria Bitka w  swoich filmach  wideo,  fotografiach oraz obiektach prezentowanych na wystawie mówi o procesie, który zachodził w niej w czasie podróży.  Podróż okazała się performatywnym doświadczeniem, przeplatanym osobistymi emocjami. Była działaniem artystycznym  i  doświadczaniem realnego życia jednocześnie.

 

SYTUACJA PANDEMII I NOWY CHARAKTER WYSTAWY W TERMINIE OD 27 MARCA DO 30 KWIETNIA 2020 

Kiedy dowiedziałam się, że będę miała możliwość zaprezentowania mojej wystawy w Aneksie bardzo się ucieszyłam na spotkanie się z Wami. 

W czasie mojej niesamowitej podróży po Argentynie świat się skurczył - stał się domem, w którym nie potrzeba okien bo dachem jest niebo. Po powrocie do rodzinnego domu musiałam zamknąć się w czterech ścianach, świat znowu podzieliły granice, a ja zamiast w niebo wpatruję się w okno przeglądarki.

W dzisiejszej sytuacji pandemii podróż stała się nieosiągalnym luksusem - nawet wyprawa do sklepu jest jak eskapada na inny kontynent. To wszystko, co uznawaliśmy za „normalne” nagle znalazło się w stanie zawieszenia. Pozostaje wirtualna rzeczywistość, gdzie zamiast ręki drugiego człowieka możemy dotknąć, co najwyżej, gładki i zimny telefon, który zamiast zastępować rzeczywistość wywołuje gorzką tęsknotę za normalnością.

Zamiast tworzyć kolejny live stream z wydarzenia, na którym nas nie ma, a które konkuruje z kursem jogi on-line "coronoimprezą" na czacie, operą narodową i najnowszą statystyką z "frontu walki z wirusem" proponuje formę najbardziej adekwatną do treści mojej wystawy.

Czyli e-mail art

Osoby zainteresowane udziałem w wystawie proszę o kontakt mailowy na adres: WystawaPlata@gmail.com
Napisz pod ten adres, że chcesz regularnie otrzymywać sztukę Marii Bitki w formie e-mail artu. 

___________________________________________

P.S.
Szanowni Państwo!
Wystawę w końcu można zobaczyć na żywo, do czego bardzo zachęcam. Będą mogli Państwo sprawdzić na ile to, co napisałam pokrywa się z rzeczywistością. Dla mnie była to niesamowita przygoda, którą przeżyłam bez wychodzenia z domu.
Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi na maile i również chciałam bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy pomogli mi w realizacjach zarówno samych prac jak i wystawy:
kuratorce Agnieszce Deli-Kropiowskiej za wsparcie i bycie wspaniałą modelką rąk, Ewie Stańczak za fotografie , Magdzie Wolnickiej za filmowanie i dokumentacje, Asi Badorze za makijaż, profesorowi Eduardo Molinari oraz Florencii Fernandez za uwagi i inspiracje, Annie Szeląg za konsultacje językowe, Emiko Suzuki za filmowanie prania Ezequielowi Peaz za filmowanie w autobusie, zespołowi GSW za montaż oraz sponsorowi Cementowni Odra S.A.

Pozdrawiam
Maria
_________________________________________

Maria Bitka

Urodziła się w Opolu w 1986r. Artystka i nauczycielka, doktorantka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom na wydziale intermediów w pracowni działań medialnych prof. Antoniego Porczaka obroniła w 2013. Dyplom w pracowni prof. Aleksandry Janik w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Opolskiego obroniła w 2010. Podczas studiów przebywała na stypendium w Art Instytut na Indiana University of Pennsylwania w USA, na Academy of Art Architecture and Design w Pradze oraz Universidad Nacional de Artes w Buenos Aires. W 2011 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury na projekt Czarne skrzynki snów. Obecnie pracuje jako nauczyciel w Liceum Plastycznym w Opolu. Hobbystycznie śpiewa w zespole śpiewu tradycyjnego Niezłe Ziółka. Współzałożycielka grupy artystycznej Kuratorki.

 

PODSUMOWANIE

Czas pisania listów był dla mnie szczególny, pewnie gdyby nie sytuacja, w której się znaleźliśmy nie odbyłabym tej podróży w głąb własnej wystawy i nie opowiedziała tych wszystkich historii w takiej właśnie formie. Gdyby wszystko odbyło się zgodnie z pierwotnym planem, po wystawie zostałyby prace zapakowane do pudełka, zdjęcia i miłe wspomnienia z wernisażu, a tymczasem powstał bardzo namacalny ślad - dokument zbierający wszystkie napisane teksty oraz dokumentację fotograficzną projektu PLATA.  Czasami przymusowe zmiany planów okazują się być bardzo zaskakujące.

Pozdrawiam

Maria