Przejdź do treści

Weltschemerz

Lokalizacja Galeria Sztuki Współczesnej
Czas 03.12.2018 - 11.12.2018
Rezydencje artystyczne w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu.

Edycja druga. Nabór zamknięty.

Termin: 3-11 grudnia 2018 r.

Uczestnik: Maciej Chorąży

Efekty rezydencji artystycznej będą widoczne na Instagramie @gswopole

Performans podsumowujący pobyt - 10.12. godz.20.00 - budynek ARTPUNKT (ul. Kośnego 32a).

Kuratorka: Agnieszka Dela-Kropiowska

Program rezydencji w WELTSCHMERZ  przeznaczony jest dla myślicieli i myślicielek, artystów i artystek  zmagających się z rzeczywistością. Galeria Sztuki Współczesnej proponuje uczestnikom tygodniowy pobyt w Opolu, umożliwiając doświadczanie codzienności z dala od centrum kraju, w rzeczywistości niekurortowej, nie oferującej morza, gór ani spektakularnych zabytków. W programie rezydencji zachęcamy uczestników do przebywania w pokoju hotelowym, na tarasie galerii z widokiem na zatapiające się we mgle miasto, spacery po terenach zielonych oraz zachęcamy do  doświadczania płaskiego krajobrazu. Darujemy uczestnikom/uczestniczkom czas dla siebie…

Uczestnicy rezydencji publikują w sieci zdjęcia lub filmy oznaczone @gswopole, zainspirowane pobytem lub zrealizują inne  działania na portalach społecznościowych lub w przestrzeni publicznej.

Weltschmerz, dosłownie „ból świata”, „ból istnienia”. Depresja, smutek, apatia, wynikające z myśli o niedoskonałości świata; sentymentalny pesymizm; chandra – tak pojęcie definiuje słownik. Po raz pierwszy użył go preromantyk niemiecki Jean Paul, ale „ból istnienia” rozprzestrzenił się po całym kraju dopiero w 1774 za sprawą Goethego i jego sławnej powieści Cierpienia młodego Wertera.
W XVIII wieku weltschmerz był czymś więcej niż chandrą. Ze  świadomości niesprawiedliwości społecznych wynikała całkowita niechęć do przystosowania się, ale także bierność wobec niej i brak buntu. Człowiek ogarnięty weltschmerzem był zamknięty w świecie swojej własnej wrażliwości, popadał w skrajną melancholię, uciekał w świat poezji, natury.

 

Maciej Chorąży (ur. 1982) jest artystą wizualnym rozwijającym swoją praktykę w obszarze obiektów i obrazów ready made, form rzeźbiarskich, przestrzennych, rysunku, instalacji oraz projektowania i grafiki. Jego zainteresowania obejmują krytykę popkultury i instytucji. Inspiracji do działań szuka często w otaczającej go rzeczywistości i jej absurdach. Działa na styku sfery performatywnej łączącej w sobie elementy praktyk teatralnych i operowych, sprowadzanych do pola sztuk plastycznych z ich zainteresowaniem tworzywem, materialnymi własnościami obiektów oraz plastycznym potencjałem. Swoje realizacje wystawiał m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, BWA w Zielonej Górze, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Galerii Kordegarda w Warszawie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Cricotece w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Austriackim Forum Kultury w Warszawie i niezależnych galeriach –Artpol, Goldex Poldex w Krakowie, FWD w Poznaniu.

Autor scenografii do filmu "Włosy"(2012) Agnieszki Polskiej oraz oprawy graficznej książek Doroty Masłowskiej : „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu”(2017) i „Inni ludzie” (2018)

Z Agnieszką Klepacką współtworzy duet BRACIA – artyści projektują kostiumy i plastykę sceniczną dla opery, teatru i filmu, m.in. Capelli Cracoviensis, Narodowego Teatru Starego w Krakowie, Teatrze Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrze Nowym w Łodzi, Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, Teatru Powszechnego w Warszawie oraz przestrzenne eseje antropologiczne, które wystawiali dotychczas w Khoi w New Delhi (2013) i w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2014), Miroslav Kubik Gallery w Limomyślu (2015), Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2017). Stypendyści KHOJ International Artists' Association w New Delhi (2013).