Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

ARTOTEKA

Lokalizacja Artpunkt
Czas 03.04.2019
Spotkanie miłośniczek i miłośników książek.

Ania England 

Bezczelnik. Czyli o kampie we współczesnej sztuce polskiej

 „Bezczelnik. Czyli o kampie we współczesnej sztuce polskiej” to najnowsza książka autorstwa Ani England wydana przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu. Bezczelnik – jak podpowiada “Słownik języka polskiego” Doroszewskiego – to człowiek bezczelny, łotr, zbrodniarz i złodziej. Ewentualnie szaleniec piszący brednie. Ale bezczelnik to również – co niewykluczone – bezczelny męczennik. Taki zuchwalec, który zamiast prosić o litość prosi o kieliszek szampana, koniecznie schłodzonego. Który nie tyle krzyczy z bólu, ile wydyma w pogardzie usta albo robi z nich “dziubek”. Bezczelnik, kiedy upada, nawet bardzo nisko, upada dumnie i z podniesioną głową, a potem się podnosi, nawet jeśli zajmuje mu to wieki. Bezczelnik śmie - i to jest najgorsze.

Kamp tworzy rzeczywistość odbitą w krzywym zwierciadle, w której szczęście jest karykaturą nieszczęścia, a kłamstwo – błaznując – wyobraża prawdę. Książka Ani England jest pokłosiem jej rozprawy doktorskiej, którą obroniła w 2013 roku na Uniwersytecie Wrocławskim pod opieką profesor Anny Markowskiej. Jest to pierwsza kompletna książka na temat kampu we współczesnej sztuce polskiej o tak szerokim zapleczu teoretycznym, która opiera się na nie publikowanych dotąd w języku polskim książkach i artykułach oraz analizuje sztukę polską oraz pojedynczych artystów z kampowej perspektywy. Taki punkt widzenia tworzy zupełnie nową historię sztuki, w której nacisk kładziony jest na alternatywne formy oporu oraz na prawo jednostki do wyrażani własnej odmienności. Tworzy on również podwaliny do przełamania odbioru dobrze znanych dzieł sztuki takich artystów jak na przykład Alina Szapocznikow czy Władysław Hasior i pozwala na zaistnienie w głównym nurcie sztuki młodym, dotąd mało znanym artystom.

„Kampowy powiew, jaki poczuje czytelnik tej książki, przypomina o przyjemnościach i ósmym dniu tygodnia. Dzisiaj – na ruinach nowoczesności – nie musimy wszak ciągle czekać na spełnienie i odsuwać radość na potem.  Czytanie wywrotowego tekstu Ani England uświadamia, co utraciliśmy w dotychczasowych modelach uspołeczniania: brzemię odpowiedzialności pozbawiło nas  niefrasobliwości, lekkości i trzpiotowatej frenezji. Ciotki-klotki, dandysi i odmieńcy walczą o te utracone  błahostki i smaki, a ostatecznie – upominają się o wolność i to bez karabinu, i przelewania krwi. Nie boją się przy tym żenady i utraty autorytetu. Kampować można zacząć w każdej chwili, a rozpocząć najlepiej od niniejszej książki. Przewija się tu cała armia bezsilnych, gołych i wesołych: artystów ku pokrzepieniu serc”.

prof.  Anna Markowska,
Uniwersytet Wrocławski

 

Ania England

Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (kierunek: malarstwo i edukacja artystyczna) oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (kierunek: filologia polska). W 2014 roku obroniła napisany pod kierunkiem prof. Anny Markowskiej doktorat na temat kampu w sztuce polskiej. Od czasów liceum plastycznego jest oczarowana potencjałem kiczu i subwersywnością kampu, które dostrzega wszędzie i zawsze. W taki też sposób analizowała marszałka Józefa Broz Titę podczas stypendium w Serbii, a obecnie pracuje nad przygotowaniem książki – również o kampie. 

 

  • Zapraszamy do czytelni GSW na spotkanie z najnowszą książką wydaną przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu.
  • Książka do nabycia w kasie GSW od 13 marca w cenie 41 zł 
Czas
03.04.2019
Uwaga!

g. 18.00 

Lokalizacja
Artpunkt
ul. Augustyna Kośnego 32 a 46-020 Opole