Tomasz Mróz, Bez tytułu
Tomasz Mróz, Bez tytułu, 2021, gips, polimer, silikon, akryl, konstrukcja metalowa
– w ramach akcji "Co robić czekając?"
Głowonożny byt pod dużym liściem łopianu przypomniał mi „Przygody Euzebiusza” – książeczkę, którą czytałem w dzieciństwie. Jedyny Euzebiusz na świecie urodził się i mieszkał pod łopianem a potem wyruszył w pełną przygód, przyjaźni i wielce pouczającą podróż i ani przez chwilę nie czuł się samotny. W pracy Tomasza Mroza, z tego wszystkiego, pozostał jedynie liść; sądząc po obecności robaków też już nie na długo.
Głowostóp tkwi uwięziony w krainie pod łopianem. Nigdzie się nie wybiera i wybrać się nie może, nie tylko z powodu swej mało mobilnej anatomii ale też ze względu na okoliczność dociskania czerepu do ziemi kamieniem. Trudno mu także będzie zyskać przyjaźń lub wiedzę. Wprawdzie ujęcie statyczne rzeźby nawiązuje do „postawy medytacyjnej”, jednak figura staje się w rezultacie parodią ascetycznej kontemplacji – obcowanie z naturą czy obecne tu symbole duchowości a może nawet wiedzy tajemnej wyzute zostają z pierwotnego sensu dążenia do duchowej doskonałości zamieniając się w wizję męczącego odrętwienia i opresji.
Trudno tylko rozstrzygnąć czy to wszystko wrażenia artysty z życia w lockdownie czy po prostu odczucia polskiej rzeczywistości ostatnich lat…
Tomasz Mróz
ur. w 1979 roku. Absolwent poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Współtworzył grupę artystyczną Penerstwo. Od 2015 członek gangu motorowerowego HORSFUCKERS M.C. Jest twórcą silikonowych rzeźb i obiektów, a także instalacji i wideo. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Tomasz Mróz od początku swojej działalności rozwija własny – bardzo specyficzny – styl i sposób myślenia, z dala od mód intelektualnych konstruuje groteskowy świat, przywodzący na myśl smutne – choć pełne czarnego humoru – bajki dla dorosłych. Postacie jego „bestiarium” – zdeformowani ludzie, przeskalowane zwierzęta i zmutowane ofiary cywilizacji i popkultury – opowiadają o lękach, pragnieniach, uwodzicielskich ideologiach i artystycznych mitach.
Wybrane wystawy: „Widzę w grudzie szpary, leczę śliną”, Galeria Piktogram, Warszawa; „Bogactwo”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; „Défeteisme”, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu; „Śpij spokojnie w kosmosie, żółw cię nie u…”, Galeria Foksal, Warszawa; „Bóg się mamo nie pomylił”, Gdańska Galeria Miejska; „Skontrum Ewolucje”, Królikarnia, Warszawa; „Coming Soon (Arierregarde)”, Temporary Gallery, Kolonia; „E.Y.M / B.B”, Galeria Platan, Budapeszt; „Agent Absurd”, Golden Thread Gallery, Belfast; „Le Coeur est un chasseur solitaire”, Gare Saint Sauveur, Lille; „Samozło III or kulka w łeb for myself”, Galeria Arsenał, Białystok; „Establishment (jako źródło cierpień)”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa.
Kurator akcji "Co robić czekając?" - Łukasz Kropiowski
Tekst kuratorski
Do zobaczenia przez witrynę Aneksu GSW w g.10.00 - 22.00