Let the world burn. Paweł Czekański
Let the world burn
Wystawa w Aneksie Pawła Czekańskiego
Jednym z istotnych współczesnych problemów, które mają wpływ na obecną i przyszłą rzeczywistość jest katastrofa klimatyczna. Nie dopuszczamy do siebie faktów lub wypieramy świadomość istnienia problemu. Lęk przed zmianami może być paraliżujący. Wpisuje się w naszą perspektywę świata, wpływa na nasze poczucie sprawstwa, lub jego brak.
W dobie tych zmian, a ponadto niepokojów społecznych związanych z kryzysem, jak i walki o nieodnawialne surowce naturalne, odradzają się pytania z dziedziny filozofii egzystencjalnej. Pytania o indywidualną egzystencję człowieka, jego miejsce i rolę w świecie.
Bazując na tematyce ekologicznej i zaobserwowanych zmianach, skupiam się na pesymistycznej wizji zwątpienia. Dla skontrastowania i podkreślenia poruszanych przeze mnie zagadnień kierunkuję się ku przewrotności i grotesce. Próbując przepracować zagadnienie egzystencjalizmu w kontekście przemian geopolitycznych moim celem jest podjęcie otwartego dialogu z odbiorcą. Prace są często komentarzem na temat kondycji przeciętnego człowieka w kontekście szeroko rozumianego kryzysu.
W centrum ekspozycji znajdzie się wielkoformatowa praca Panorama, w której odwołuję się do klasycznej formy pejzażu, tutaj ubogiego i oszczędnego w środkach. Polski krajobraz zaoranych pól, na których nie widać nawet jednego drzewa kontrastuje z humorystycznym, wręcz komicznym symbolem płonącego uśmiechu.
Kamasutra powstała w oparciu o podstawowe instynkty. Jest to zestaw dwunastu różnych scen seksu przedstawiających figury wykonane z kłosów zboża i odlanych w brązie. Przewidując nadchodzący kryzys żywnościowy, próbuję znaleźć alternatywną wizję rozmnażania żywności.
Za pomocą zestawienia tych dwóch prac chciałbym osiągnąć efekt post apokaliptycznego nastroju, wizję orgii zboża – pożywienia na tle płonącego pola. Szyderczy uśmiech ukazany w pracy Panorama miał by dodatkowo potęgować ten efekt.
Paweł Czekański
urodzony w 1989 roku w Lublinie. Studia na wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, na kierunku Rzeźba, ukończone dyplomem w 2014 roku. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Swoje działania opieram głównie na bazie podstawowych symboli i odwołań kulturowych, czytelnych w naszej świadomości. Budując wizję świata często opartego o filozofię fatalizmu a jednocześnie balansując na granicy przewrotności i ironii poszukuję nowych sposobów opowiadania o absurdach świata współczesnego. Bardzo ważne są dla mnie poszukiwania dialektyki pomiędzy człowiekiem, a otaczającą go rzeczywistością, dlatego często sięgam po silnie osadzone w kulturze ładunki emocjonalne i historyczne.
Wybrane wystawy indywidualne/ Selected solo exhibitions:
2020: I can see you, BWA Drewniana, Świdnik.
2018: In your bones z Atsushi Aizawa, Galeria Socato, Wrocław.
2018: Skowyt, Galeria Socato, Wrocław.
2017: Sworzeń, Galeria Sztuki Współczesnej MD_S, Wrocław.
Wybrane wystawy zbiorowe/ Selected group exhibitions:
2021: Survival 19. Przegląd Sztuki, Pafawag, Wrocław.
2021: Iron Tribe 2021, Burris Hall, Las Vegas, Nowy Meksyk, USA
2021: Masters, Galeria G18, Zlin, Czechy
2020: 3D Print Poland/Texas, Dishman Art Museum, Beaumont, USA.
2019: Miejsce początku, Konduktorownia Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Częstochowa, 2019: Sympozjum Sztuki; Było, jest i będzie. Zaginiona sztuka, pałac w Morawie.
2019: Argumenty, Browar Mieszczański, Wrocław
2018: Przekrój - Section, Galeria Casa Matei, Cluj - Napoca, Rumunia.
2018: 01 Open Call, 01Gallery.pl
2018: Survival 16. Przegląd Sztuki, Kapitał, Pałac Wallenberg - Pachałych, Wrocław.
2018: Zrąb Ogólnopolska Wystawa Rzeźby, Stara Kopalnia, Centrum Nauki i Sztuki, Wałbrzych. 2017: 24h Brl/Wro, Krupa Gallery, Wrocław.
2017: Spotkanie, Centrum Promocji Mody, Łódz.
2017: Ciała powszednie, Galeria Socato, Wrocław.
2016: VI Przegląd Młodej Sztuki Świeża Krew, Galeria Socato, Wrocław.
- pawelczekanski.com
- koordynacja i oprawa graficzna: Patrycja Kucik
g.12.00 - 20.00