Przejdź do treści

Julia Gryboś i Barbora Zentková, Daily Swallowed Dilemma

Lokalizacja Galeria Sztuki Współczesnej
Czas 28.10.2022 - 20.11.2022

Daily Swallowed Dilemma *

W czasach późnego kapitalizmu dominującą formą patrzenia […] jest to, co można by nazwać spojrzeniem konsumenckim. Gwałtowne zmiany, które przyniósł przemysłowy kapitalizm, sprawiły, że staliśmy się konsumentami, nowym rodzajem jednostek, które ukształtowały się w XIX wieku […] Znajdujemy się w ciągłym ruchu, bezustannie napędzani przez współczesny nakaz konsumpcji, a jednocześnie rozpraszani przez zalew informacji i stymulujących czynników oraz zmuszani do konformizmu przez zawiłą sieć instytucji.

(Rosemarie Garland-Thomson)

Spojrzenie konsumenckie, które staje się dla ponowoczesnej jednostki podstawowym sposobem patrzenia na świat, wymaga nie tyle badawczej koncentracji, ile zdawkowego, rozproszonego „rzucania okiem” charakterystycznego dla przeglądania oferty sklepu czy poruszania się po Internecie. Tego typu spojrzenie pozostaje właściwie bezradne wobec praktyki Julii Gryboś i Barbory Zentkovej. Polsko-słowacki duet artystyczny interesuje bowiem to, co znajduje się poza sferą pożądań hiperkonsumenta, co w gospodarce globalnego rynku jest zbyteczne, a nawet kłopotliwe – odpady, resztki, to, co porzucone, spatynowane lub z drugiej ręki. Artystki wykorzystują potencjał miejsc opuszczonych i przedmiotów, które „wypadły” z przyśpieszonego komercyjnego układu, jak choćby meble ze sklepów dotkniętych bankructwem czy byłych stołówek.

Na opolskiej wystawie Gryboś i Zentková prezentują wieloelementową instalację, której odbiór wymaga nieco czasu oraz uważności, zobowiązując do spowolnienia spojrzenia i ponownej nauki patrzenia skupionego. Z pracą zapoznajemy się stopniowo, odkrywając kolejne warstwy. Z początku rzuca się w oczy prostota kształtów, powtarzalność elementów i pustka. W przestrzeni dominują metalowe obiekty kojarzące się z wyrobami przemysłowymi. Operują one surową modernistyczną strukturą z klarownymi podziałami geometrycznymi i przywodzą na myśl funkcjonalność form meblarskich lub małej architektury (mogą zresztą służyć publiczności jako ławki). Kolejną warstwę wizualną stanowią grube włókna przędzy naciągnięte na fragmenty metalowych konstrukcji i opadające ozdobnymi falami na podłogę, drobne woskowe płytki o płynnym kształcie i „niciowatej” fakturze oraz tkaniny przesłaniające częściowo okna galerii. Łagodzą one dyscyplinę geometrycznych podziałów, przydają instalacji waloru kolorystycznego, bazując na delikatnych odcieniach cielistych, ochrowych i błękitnych, a także dyskretnego elementu ekspresji oraz niepowtarzalności rękodzieła. Jednak znaczenia i „aurę” wystawy budują aspekty znacznie bardziej ulotne, jak składowe procesu twórczego – skrupulatne techniki tkactwa, użycie materiałów bliskich naturze, źródła pigmentacji tkanin (herbata, zioła) oraz jakości haptyczne (delikatność tkaniny, organiczność pszczelego wosku), aromaty (przetopione świece zapachowe) i dźwięk towarzyszący ekspozycji.

- fragment tekstu kuratorskiego, całość do pobrania poniżej


  • kurator wystawy: Łukasz Kropiowski 
  • * polskie tłumaczenie tytułu wystawy: Codziennie trawiony problem
  •  instalacji towarzyszy muzyka napisana przez Jana Tomáš'a


Julia Gryboś (urodzona w Polsce) i Barbora Zentková (urodzona w Słowacji)

to duet artystyczny działający wspólnie od 2010 roku. Tworzą korespondujące z miejscem instalacje, wielowarstwowe environmenty i performatywne wydarzenia dźwiękowe. W swojej praktyce skupiają się na temacie chronicznego zmęczenia i związanego z nim wypalenia – oscylując między eskapistycznym odprężeniem a egzystencjalnym niepokojem. W ostatnim czasie prezentowały twórczość na wystawach solowych w Centre Pompidou (Paryż); Neun Kelche (Berlin); Centrum Pro Současné Umění (Praga); AlbumArte (Rzym); Horizont Galéria (Budapeszt); Karlin Studios (Praga), PLATO (Ostrawa). W 2016 roku artystki otrzymały Nagrodę Oskára Čepana dla młodych twórców. Obecnie mieszkają i pracują w Berlinie. 


Program towarzyszący

  • na wernisażu performans muzyczny w wykonaniu Michała Gołębia (gitara) i Dalibora Drčelić'a (bas)

  • 29. 10 g. 16.00 - oprowadzenie autorskie 
  • 4.11 g. 11.00 - oprowadzenie kuratorskie dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku 
  • 4.11 g. 17.00 - oprowadzenie z tłumaczeniem na Polski Język Migowy 
  • 4.11 g. 18.00 - wykład Dawida Bachryja "Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, przeciwdziałanie"
  • 6.11 g. 16.00 - oprowadzenie kuratorskie
  • 13.11 g. 16.00 - oprowadzenie w języku ukraińskim 
  • 9.11. g. 18.00 - Łukasz Zalewski, Sesja relaksacji prowadzonej (wstęp bezpłatny, obowiązują zapisy: lkropiowski@galeriaopole.pl)
  • 19.11 godz.9:00-16:00 - Dawid Bachryj warsztaty rozwojowe „JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED WYPALENIEM ZAWODOWYM?"  /Cena: 350 zł / Zgłoszenia do 14 listopada pod telefonem: 885054744. 


Dostępność wystawy

Galeria Sztuki Współczesnej, Plac Teatralny 12, 45-056 Opole.
Do budynku prowadzi jedno wejście przez szklane drzwi od strony Placu Jana Pawła II. Do wejścia od strony Jana Pawła II prowadzą schody. Do budynku można dojść również z poziomu chodnika od strony ul. Kośnego (chodnik z kostki brukowej). Nad wejściem nie ma głośników naprowadzających dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.

W budynku nie ma pętli indukcyjnych. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

Wystawa w GSW dostępna na 1.piętrze galerii. Brak widny i podnośnika na terenie instytucji.

Toaleta niedostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Wernisaż wystawy odbywa się przed wejściem do galerii, w razie niepogody - na parterze galerii - brak przeszkód architektonicznych.
Wystawa składa się z instalacji i obiektów artystycznych, które wypełniają podłogę i przestrzeń galerii. 



Pobierz tekst kuratorski: