Gdzie jest grafika? W poszukiwaniu nowych znaczeń

Lokalizacja Galeria Sztuki Współczesnej
Czas 11.02.2013

Wernisaż 31.01.2013 r. godz.18:00
WYSTAWA CZYNNA DO 10 MARCA 2013 R.
Oprowadzenie kuratorskie, dyskusja z kuratorem - 18 lutego godz.18.00

Kurator wystawy: Aleksandra Janik 


Prezentowana Państwu wystawa pt. ?Gdzie jest grafika? W poszukiwaniu nowych znaczeń" w zamierzeniu organizatorów stanowić ma ważny głos w dyskusji o znaczeniu warsztatowej grafiki artystycznej w kontekście coraz większego naporu nowoczesnych mediów. Ze względu na skalę zjawiska nie można pominąć milczeniem tego fenomenu. Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu po raz kolejny w ramach programu Międzynarodowego Triennale Grafiki
w Krakowie, po wystawach Grafika japońska (1997), Wschód spotyka zachód (2000), Akwaforta kontra cyfra (2003), Grafika czy już fotografia? (2009), z prac nadesłanych i wyróżnionych na Triennale 2012 przygotowała autorską ekspozycję, która po raz kolejny zada pytanie o dalszy kierunek ewolucji grafiki. Tym razem przedstawiamy Państwu ponad 140 prac graficznych autorstwa 120 artystów z Argentyny, Austrii, Belgii, Chorwacji, Danii, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Łotwy, Meksyku, Niemiec, Norwegii, Polski, Portugalii, Serbii, Słowacji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Tajlandii, Wenezueli, Węgier i Wielkiej Brytanii. Imponująca ilość prac, mnogość stylów i postaw artystycznych zapowiadają interesującą wystawę, która być może odpowie na zadane tytułem pytanie - gdzie jest grafika?

Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu stanie się na czas trwania wystawy jednym z centrów międzynarodowej grafiki.
Anna Potocka
Dyrektor Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu


/m

Candiani Alicia, Z cyklu Amazonia: Fatamorgana, 2011, druk cyfrowy


/m Pazera Łukasz, Zone Dog, 2011, projekcja wideo

Co wyznacza granice grafiki? Czy pomieszanie procesów technologicznych drzeworytu i video w pracy nad obrazem, jak proponuje Christiane Baumgartner, to już przekroczenie granic graficznego medium? Czy użycie przez Bodo Korsiga walca drogowego do zrobienia odbitki z wielkoformatowego drzeworytu nie wprowadza zamieszania w sferze kategoryzacji grafiki? Jak zaklasyfikować obrazy Williego Cole'a wypalone żelazkiem? Czy sitodruki wykonane pyłem węglowym na powierzchni wody przez Oscara Mu?oza to grafiki? Czy zużyta opona samochodowa może być matrycą graficzną? - Betsabeé Romero, meksykańska artystka, przekonuje, że tak.

Gdzie jest grafika? Czy to jest grafika? Czy to jest jeszcze grafika? Wydaje się, że największy kłopot z tymi pytaniami (i odpowiedziami) mają krytycy i odbiorcy. Artyści radzą sobie znacznie lepiej. Sięgają po nowe cyfrowe rozwiązania, odnawiają klasyczne techniki, drukują na alternatywnych podłożach (np. skórze, metalu, szkle), stosują nietypowe materiały i narzędzia takie jak ploter tnący czy laser. Proponują najróżniejsze formaty i formy swoich prac od intymnej, klasycznej formy książki, po rozległe wieloelementowe projekty, obiekty i instalacje. Problemem nie jest przełamywanie granic technicznych możliwości, ale ograniczeń w myśleniu.

Zorganizowanie wystawy wokół samych tylko aspektów technicznych, zarówno tych dobrze znanych technik sztuk graficznych, jak i nowych, eksperymentalnych, nie wydaje się obecnie szczególnie interesujące, ale sprowokowanie dyskusji - w jaki sposób służą one konkretnemu przekazowi, który artysta zawiera w pracy, i co wnoszą do obrazu, czego nie dają inne media - jest bardzo pociągające.

Dotychczasowe wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu towarzyszące Międzynarodowemu Triennale Grafiki zawsze miały ?graniczny" i porównawczy charakter: Wschód spotyka zachód, Akwaforta kontra cyfra, Grafika czy już fotografia. Tym razem wybraliśmy prace artystów, którzy penetrują rozlegle obszary graficznego uniwersum w poszukiwaniu nowych znaczeń i nowych możliwości obrazowania. Dokonaliśmy subiektywnego wyboru prac, bo przecież każdy inny też byłby możliwy. Przede wszystkim skupiliśmy się pracach autorów, którzy świadomie i w oryginalny sposób wykorzystują przynależne sztuce graficznej wartości formalne i estetyczne. Zestawiliśmy dla porównania eksperymenty w obrębie klasycznych technik oraz nowości technologiczne, intrygujące przykłady łączenia technik i nietypowego myślenie o matrycy i podłożu, wymykającą się klasyfikacji grafikę performatywną, grafikę w dialogu z trzecim wymiarem oraz grafikę w przestrzeni publicznej.

Mamy nadzieję, że udało nam się zaproponować zestaw dojrzałych, wyrafinowanych prac z bogactwem artystycznych i kulturowych odniesień, których oglądanie dostarczy niekłamanych doznań, tak intelektualnych jak i emocjonalnych.

Aleksandra Janik
Kurator 

 


/m

/m Bernas? Judyta, z cyklu Zacisze II, 2011, sitodruk


/m Heamägi Gudrun, Abacadabra, 2011, litografia


/m Boullosa Maria Luisa, Sukienka bólu, 2011, druk cyfrowy, druk transferowy


/m Hlawacz Magdalena, Monidło 07, 2011, druk cyfrowy


/m Holler Stefanie, Kraina Szczęśliwości #3, 2011, sitodruk


/m Gajos
Grzegorz, Shinjuku-sanchome (F13), 2011, druk cyfrowy


/m Layton Aoife, Intruz, 2011, mezzotinta


/m Kidd Davida, Azyl, 2010, druk cyfrowy


/m Kang Eun Jin, Odejdź, 2010, drzeworyt


/m Sadowska Dominika, Ingerencje (4), 2010, druk cyfrowy


Uczestnicy / participants?

Argentyna / Argentina
Candiani Alicia
Chapman Deborah
Saccomano Maria Blanca

Austria / Austria
Holler Stefanie
Kohler-Heilingsetzer Margret
Schnitzer Elli

Belgia / Belgium
Cleeren Colette

Brazylia / Brazil
Sampaio Augusto

Chorwacja / Croatia
Čabraja Igor
Dragicević Edvin
Slobodan Tomić

Dania / Denmark
Bennike Lene

Estonia / Estonia
Heamägi Gudrun
Heamägi Inga

Francja / France
Parrein Pascale

Grecja / Greece
Ikonomidou Florentina

Hiszpania / Spain
Heyvaert Anne

Holandia / Netherlands
Koenders Caroline

Irlandia / Ireland
Layton Aoife

Japonia / Japan
Akahane Tomoko
Aoki Takahiro
Fukuhara Teiko
Fumiko Takahashi
Hisashi Kurachi
Honda Eiko
Imamura Aya
Imamura Yoshio
Kanata Naoya
Katsuro Nakai
Kodama Taichi
Mitsuru Hiraki
Noriko Fujita
Yasui Yoshihisa

Kanada / Canada
Bovey Mark
Boyadjieff Peter
Cassidy Karen
Derda Agata
Kidd Davida
Mitchell Mitch

Korea Południowa / Korea
Chung Hoon-Dong
Ga Seul Kim
In Hee Bang
Kang Eun Jin
Kim Sohee

Łotwa / Latvia
Bondare Liena
Liepa Paulis

Meksyk / Mexico
Boullosa Maria Luisa

Niemcy / Germany
Negenborn Heike

Norwegia / Norway
Maehlum Ellen Karin
Strand Elisabet Alsos
Strand Randi Annie

Polska / Poland
Balcerowiak Krzysztof
Bałdyga Stanisław
Bartnik Paulina
Bednarczyk Andrzej
Bernaś Judyta
Bińczyk Ewa
Bobrowski Andrzej Roman
Borkowska Dorota
Bożyk Marta
Cholewińska Agnieszka
Chudzik Tomasz
Chyży Józef
Cieślińska Agnieszka
Czajka Ewelina
Ćwiek Sławomir
Długosz Beata
Domejko Anna
Fasiecki Andrzej
Gajewski Jonasz
Gajos Grzegorz
Gołuch Wiesław
Gorzelak Mariusz
Gugała Mirosław
Gurowska Małgorzata
Hąc Aneta
Hlawacz Magdalena
Jakób Piotr
Kaczmarek Stefan
Kędzierska Izabella
Leszczyńska Joanna
Matłosz Apolonia
Matwiejszyn Kamila
Mazurek Grzegorz Dobiesław
Pawłowski Mirosław
Pazera Łukasz
Piech Joanna
Sadowska Dominika
Skałuba Sybilla
Tomalski Krzysztof
Trzos Bartłomiej
Tylbor-Kubrakiewicz Wojciech
Węcławski Andrzej
Wilk Sylwia
Wota Rena
Zaleski Kamil

Portugalia / Portugal
Costa Regina

Serbia / Serbia
Djordjevic Milos
Krstić Velizar
Pecic Dmitrije
Słowacja / Slovakia
Augustovic Peter

Szwecja / Sweden
Bondeson Nina

Tajlandia / Thailand
Sangkhum Boonmee

USA / USA
Bulawsky Lisa
Cornell Deborah
Frączak Jacek
Fundingsland Ron
Meler Monika
Parisi Jill
Zlotnikov Sergey

Wenezuela / Venezuela
Mas Maribel

Węgry / Hungary
Dobo Bianka
Fa Marianna
Kovacs Oliver Arthur
Molnár Dóra Eszter

Wielka Brytania / ?United Kingdom
Freeman Barbara
Hyatt John
Rich Ashley

Czas
11.02.2013
Lokalizacja
Galeria Sztuki Współczesnej
pl. Teatralny 12 45-056 Opole