Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Weltschemerz

Lokalizacja: Budynek główny Galerii Sztuki Współczesnej
Początek
03.12.2018, 00:00
Koniec
11.12.2018, 00:00
Rezydencje artystyczne w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu.

Edycja druga. Nabór zamknięty.

Termin: 3-11 grudnia 2018 r.

Uczestnik: Maciej Chorąży

Efekty rezydencji artystycznej będą widoczne na Instagramie @gswopole

Performans podsumowujący pobyt - 10.12. godz.20.00 - budynek ARTPUNKT (ul. Kośnego 32a).

Kuratorka: Agnieszka Dela-Kropiowska

Program rezydencji w WELTSCHMERZ  przeznaczony jest dla myślicieli i myślicielek, artystów i artystek  zmagających się z rzeczywistością. Galeria Sztuki Współczesnej proponuje uczestnikom tygodniowy pobyt w Opolu, umożliwiając doświadczanie codzienności z dala od centrum kraju, w rzeczywistości niekurortowej, nie oferującej morza, gór ani spektakularnych zabytków. W programie rezydencji zachęcamy uczestników do przebywania w pokoju hotelowym, na tarasie galerii z widokiem na zatapiające się we mgle miasto, spacery po terenach zielonych oraz zachęcamy do  doświadczania płaskiego krajobrazu. Darujemy uczestnikom/uczestniczkom czas dla siebie…

Uczestnicy rezydencji publikują w sieci zdjęcia lub filmy oznaczone @gswopole, zainspirowane pobytem lub zrealizują inne  działania na portalach społecznościowych lub w przestrzeni publicznej.

Weltschmerz, dosłownie „ból świata”, „ból istnienia”. Depresja, smutek, apatia, wynikające z myśli o niedoskonałości świata; sentymentalny pesymizm; chandra – tak pojęcie definiuje słownik. Po raz pierwszy użył go preromantyk niemiecki Jean Paul, ale „ból istnienia” rozprzestrzenił się po całym kraju dopiero w 1774 za sprawą Goethego i jego sławnej powieści Cierpienia młodego Wertera.
W XVIII wieku weltschmerz był czymś więcej niż chandrą. Ze  świadomości niesprawiedliwości społecznych wynikała całkowita niechęć do przystosowania się, ale także bierność wobec niej i brak buntu. Człowiek ogarnięty weltschmerzem był zamknięty w świecie swojej własnej wrażliwości, popadał w skrajną melancholię, uciekał w świat poezji, natury.

 

Maciej Chorąży (ur. 1982) jest artystą wizualnym rozwijającym swoją praktykę w obszarze obiektów i obrazów ready made, form rzeźbiarskich, przestrzennych, rysunku, instalacji oraz projektowania i grafiki. Jego zainteresowania obejmują krytykę popkultury i instytucji. Inspiracji do działań szuka często w otaczającej go rzeczywistości i jej absurdach. Działa na styku sfery performatywnej łączącej w sobie elementy praktyk teatralnych i operowych, sprowadzanych do pola sztuk plastycznych z ich zainteresowaniem tworzywem, materialnymi własnościami obiektów oraz plastycznym potencjałem. Swoje realizacje wystawiał m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, BWA w Zielonej Górze, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Galerii Kordegarda w Warszawie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Cricotece w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Austriackim Forum Kultury w Warszawie i niezależnych galeriach –Artpol, Goldex Poldex w Krakowie, FWD w Poznaniu.

Autor scenografii do filmu "Włosy"(2012) Agnieszki Polskiej oraz oprawy graficznej książek Doroty Masłowskiej : „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu”(2017) i „Inni ludzie” (2018)

Z Agnieszką Klepacką współtworzy duet BRACIA – artyści projektują kostiumy i plastykę sceniczną dla opery, teatru i filmu, m.in. Capelli Cracoviensis, Narodowego Teatru Starego w Krakowie, Teatrze Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrze Nowym w Łodzi, Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, Teatru Powszechnego w Warszawie oraz przestrzenne eseje antropologiczne, które wystawiali dotychczas w Khoi w New Delhi (2013) i w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2014), Miroslav Kubik Gallery w Limomyślu (2015), Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (2017). Stypendyści KHOJ International Artists' Association w New Delhi (2013).