Przeskocz nawigację

LAUREAT KONKURSU ANEKS W GSW

Krzysztof Mętel

Wystawa pt.
"Postmodernistyczna nostalgia jako azyl dla tych, którzy desperacko poszukują dawnych wartości, popadając tym samym w anachronizm i sentymentalizm rozumiane jako oferta powierzchownego i estetycznego rozwiązania istotnych problemów".

Wernisaż 22 marca godz.18.00
Wystawa czynna do 15 kwietnia 2018 r. 
Kuratorka: Agnieszka Dela-Kropiowska 


„Zbliża się 100 rocznica odzyskania niepodległości. Zapraszając Polaków do wspólnego zaprojektowania nowego paszportu, chcieliśmy oddać hołd tym wszystkim, którzy przelewali krew za wolność Polski" - powiedział w 2017 roku minister Mariusz Błaszczak podczas inauguracji kampanii społecznej „Zaprojektuj z nami POLSKI PASZPORT 2018".

Od 28 lipca do 10 września 2017 roku na stronie zaprojektujpaszport.gov.pl oddano w sumie 763 539 głosów: „Tak ogromne zainteresowanie jest dowodem na to, że historia jest ważna dla Polaków, [...] że chcą uczcić tych, którzy nosili Polskę w sercach w czasach, gdy nie było jej na mapach". Minister podkreślił, że otrzymał wiele podziękowań za to, że nowy paszport będzie zawierał motywy graficzne, które są powodem dumy Polaków" (wypowiedzi pochodzą ze strony internetowej: https://mswia.gov.pl).

Zupełnie inną narracją posłużyli się twórcy paszportu wydawanego od 2006 roku. Mamy zatem dobry powód, by przyjrzeć się wycofywanej już wersji dokumentu. Wytwórnia papierów wartościowych informowała lakonicznie, że motywy graficzne ilustrują historię podróżowania. Jednak kanwą każdej, ledwo widocznej paszportowej ilustracji stały się nostalgia i senna rzeczywistość marzeń - motyw podróży był pretekstem do przedstawienia dzieci z kozą na sznurku oglądających mknący parowóz czy pasterza chroniącego stado owiec przed rozpędzonym automobilem. Listę emblematycznych dla sielanki i sentymentalizmu zwierząt uzupełnił osioł, odpoczywający pośród antycznych ruin. Natomiast oficer z włóczęgą, podróżnicy w balonie i para wypatrująca miejsca poza krawędzią kadru zdają się czegoś szukać. Idąc za stwierdzeniem Stanisława Szreniawy-Szrenickiego, można powiedzieć, że wszyscy cierpią na jedyną może na świecie charakterystyczną chorobę - „polską melancholię, a raczej polski Weltschmerz", spowodowany specjalnymi warunkami historycznymi.
________________________________

 

Krzysztof Mętel - urodzony w 1993 roku w Głuchołazach. W 2013 roku ukończył Publiczne Liceum Plastyczne w Opolu i rozpoczął studia w zakresie malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Rok później wziął udział w wymianie studenckiej z Shanghai Normal University i studiował w pracowni He Zhenhao. W 2015 roku wygrał konkurs na projekt i realizację muralu „polska opera narodowa #niemodni 2015", ogłoszony w ramach poznańskiego „Festiwalu Opera Know-How". Rozpoczął studia w zakresie filozofii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wziął udział w pierwszej edycji Ogólnopolskiej Płaszczyzny Współpracy Akademickiej „Rewitalizacja - wtórność w dobie nadprodukcji", zorganizowanej przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2016 roku uzyskał dyplom licencjacki na podstawie pracy zatytułowanej „Neosarmaci - bohaterzy i frajerzy". W 2017 roku wynajął gabinet lekarski w Specjalistycznej Przychodni Lekarskiej NZOZ „Plac Kolegiacki" w Poznaniu i zorganizował tam wystawę malarstwa pt. „Anestetyki".

Wybrane wystawy

2017 - „The Next Day vol. 2", Allerstrasse 15, Berlin, Niemcy

2017 - „Re-akcje 5", Galeria Promocyjna, Kraków

2017 - „Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń

2017 - „Touch point; borders and boundaries", Galeria Curator's Lab, Poznań

2017 - „Nostalgia on sale", Assembly Galery, Poznań

2017 - „No budget show 9 - ubytek upadek utrata", Zakład Psychiatryczny, Owińska

2017 - „II Pracownia Malarstwa UAP", Galeria Duża Scena, Poznań

2017 - „Moje Zakopane", Galeria Sztuki Współczesnej, Zakopane

2017 - „Correspondence 2", Galeria Szewska, Poznań

2017 - „Anestetyki", Specjalistyczna Przychodnia Lekarska NZOZ „Plac Kolegiacki", Poznań
2016 - „Punkty zbiegu", R 20 Gallery, Poznań

2016 - „Temporary Autonomous Zone", MONA Inner Spaces, Poznań

2015 - „Kontrapunkty i autonomie /pomiędzy dźwiękiem a obrazem", Galeria pod Biblioteką, Konin

2015 - „Fallout Skies / Bad Weather", Flow, MONA Inner Spaces, Poznań

2015 - „Rewitalizacja - wtórność w dobie nadprodukcji", Ogólnopolska Płaszczyzna Współpracy Akademickiej 2015 Edycja 1, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko

 _________________________________ 

Autor jest laureatem konkursu dla młodych artystów i artystek ANEKS

Patronat honorowy nad konkursem: Prezydent Miasta Opola

Sponsor: